PRIA Aviation
Radu Merica
President, Aircraft Owners and Pilots Association of Romania
“Scutirea de accize a combustibilului specific aviatiei poate stimula businessul”
Desi Romania detine un potential de dezvoltare imens in domeniul aviatiei este foarte departe de orice mediu European specific. Un prim argument pentru sustinerea afirmatiei mele este legat de numarul de aeronave detinut de tara noastra. Nu stiu daca avem in Romania 50 de aeronave de categoria 4, respectiv doua tone. Poate la nivel ultra-usor sa avem 400: 2 la o populatie de 2 de milioane. Tara vecina, Ungaria acorda foarte mare importanta domeniului aviatic. Etrapoland, daca aeroportul Baneasa ar fi plasat la ei probabil ca pe Baneasa ar opera cel putin 100 de avioane private care ar avea nevoie de maintenanta, de combustibil etc.-elemente care ar genera businessul exclusiv pe orizontala. Si atunci, inevitabil, se ivesc o serie de intrebari: Ce ne lipseste ca sa avem o aviatie dezvoltata? De ce nu exista implicare ca sa avem o industrie aviatica similara celorlate tari membre? De ce este un domeniu atat de greu accesibil multor pasionati care nu pot lucrea in acest domeniu din cauza unor bariere, mai mult sau mai putin formale care nu sunt neaparat financiare?
Aviatia nu este un domeniu ieftin, insa in acelasi timp nu e nici foarte scump. Sunt si multe alte domenii care comparabile ca si costuri cu aviatia , sunt mai accesibile tuturor. Ca urmare, trag un semnal de alarma autoritatilor ca este nevoie sa implicam cat mai multi oameni in industria aviatica. Punctual, am sa ma refer la segmentul pe care-l reprezint. Pe termen scurt, un prim pas ar fi sa acordam mai mare atentiei ofertei de acces la aeronava in aeroporturi. Putini stiu ca in momentul in care vrei sa ajungi la propriul avion in aeroport trebuie sa treci prin formalitati, declaratii, handling etc. Toate acestea insumate sunt de fapt costuri. Aviatia este un domeniu economic greu dar in care se poate lucra cu pasiune si placere. In realitate placerea si pasiunea sunt transformate in necesitatea de a realiza doar operare la costuri minime. In aceste conditii raportul dintre oferta la standarde inalte si pret nu se ridica intotdeauna la exigenta clientilor. Atunci cand un potential client stie ca trebuie sa astepte mai mult decat avea programat in agenda, sa plateasca nu stiu ce handling in fiecare aeroport, parca ii piere orice cheful de a folosi avionul. Ca urmare, analizeaza cu foarte mare atentie intreaga oferta de operare aviatica sau ia in calcul si alte oferte de transport precum calea ferata.
Un alt doilea aspect asupra caruia atrag atentia este cel al densitatii aeroporturilor. Si pe acest segment, exista un mare potential de investitii pentru ca asigura locuri de munca bine platite. In aviatie in general, sunt locuri de munca bine platite. Din pacate, in Romania avem o densitate aparenta a aeroporturilor internationale, adica mai mult in statistici. In realitate acestea sunt doar “locatii sau exponate de prestigiu” pentru Consillile Judetene. Acolo se deruleaza foarte putina activitate sau deloc pentru ca nu detin certificarea corespunzatoare specifica aviatiei generale. De exemplu, intre Cluj si Suceava nu exista nici un aerodrom autorizat. Exista terenuri de zbor amenajate de o serie de pasionati din Bistrita, insa aceste locatii nu pot fi folosite ca si aerodromuri autorizate. Daca analizam dinnou statisticile, in ceea ce priveste densitatea, si facem o comparatie intre Romania si alte tari membre UE vom observa ca iar ocupam un loc codas.
Nu in ultimul rand, treuie sa atrag atentia si asupra pretului la combustibil. Putini sunt cei care stiu ca un litru de benzina pentru avion costa aproximativ trei Euro. Daca combustibilul de aviatie ar fi scutit de accize macar cativa ani iar benzina ar costa undeva intre 1,7- 1,8 Euro, industria aviatica ar fi puternic impulsionata spre dezvoltare. Si acest lucru nu ar fi greu de facut, tine doar de decizia politica intrucat veniturile din accize pentru stat sunt nesemnificative fata de cat business ar putea genera daca benzina folosita in domeniul aviatic ar fi fara accize. Cantitatea de avion-gas care se vinde in Romania este infima, vorbim de cateva zeci de tone pe an la nivelul intregii tari.
Toate aceste problematici le-am pus pe masa decidentilor din Ministerul de Finante cu speranta ca vor vedea in perspectiva sau macar vor compara cu celelalte tari europene potentialul de revegorare a aviatiei romanesti. Spre surprinderea noastra, in loc sa primim sustinere sau o incercare de solutionare a problemor prezentate am fost luati in ras:” voi astia cu problemele voastre de lux”. Comentariile sunt de prisos!
PROBLEMATICI:
– oferta de acces la aeronava in aeroporturi nu se ridica la nivelul calitate/pret;
– densitateA aparenta a aeroporturilor internationale, mai mult in statistici, pozitioneaza pe un loc codas in Europa.
– pretul la combustibil foarte mare: aproximativ trei Euro.
– rigiditate in fata propunerilor din partea autoritatilor, in speta Ministerul Finantelor.
ATUURI:
– exista un mare potential de investitii
– asigurarea de locuri de munca bine platite.
– un domeniu economic greu dar in care se poate lucra cu pasiune si placere.