PRIAevents, a organizat seminarul PRIA Registered Trademarks – în data de 18 iulie 2017 la hotel Radisson Blu București, cel mai complet seminar prin intermediul căruia consilierii, avocații, directorii de marketing, cei care își încep un business sau vor să își protejeze business-ul, directorii de produs, directorii de dezvoltare și directorii juridici, au beneficiat de 1 zi întreagă în care au aflat de la experții OSIM și de la consultanți tot ceea ce este nevoie pentru:
- Prediagnoza de proprietate intelectuală destinată IMM-urilor ce activează în sectoare economice productive, sau în sfera cercetării;
- Cercetarea, documentarea în baze de date publice în domeniul brevetelor și mărcilor;
- Înregistrarea unei mărci ( naționale, comunitare sau internaționale);
- Design, simboluri, etichete;
- Brevete, invenții;
- Soluționarea conflictelor privind mărcile, dreptul de proprietate intelectuală și brevetele;
- Studii de caz, exemple. Analize;
- Noutăți legislative care pot avea impact asupra activității tale;
- IMM-urile și stabilitatea;
- Proprietate industrială.
Statisticile din domeniul proprietării intelectuale şi a celei industriale arată la ce nivel se află economia unei ţări, a declarat Eugenia Nicolae, Șef Serviciu Marketing din cadrul OSIM, prezentă la conferinţa PRIA Registered Trademarks.
“Prin proprietatea industrială, respectiv cea intelectuală, stimulăm economia unor noi tipuri de afaceri şi se creează avantaje în economia de piaţă. Reflectăm sociatea şi evoluţia ei. Există state din OECD care chiar folosesc aceste statistici anuale care pot arăta evoluţia unui stat. Creează noi locuri de muncă. Brevetele sunt din toate domeniile tehnologice”, a spus reprezentanta OSIM.
Potrivit acesteia, în momentul în care se înregistrează un brevet, fiecare oficiu naţional verifică noutatea la nivel mondial, orice brevet este unic şi oferă o soluţie unică la nivel mondial.
“Acelaşi lucru îl puteţi găsi şi în reviste de specialitate. Există acea mare de oameni care nu doresc să folosească înregistrarea printr-un brevet de invenţie. Ei folosesc publicările defensive, publicând articole în reviste de specialitate, numai că va trebui să aibă foarte mare grijă, pentru că în momentul în care doresc să înregistreze un brevet, după publicarea acelui articol, chiar dacă este publicat de ei înşişi, le va fi respins brevetul de invenţie. De aceea, când pornim să înregistrăm sau să protejăm o marcă, trebuie întâi să ne facem o strategie de protecţie a proprietăţii industriale şi să ne gândim în ce scopuri vrem să o folosim, pentru a obţine bani, pentru a dezvolta compania şi care este interesul nostru”, a mai spus Eugenia Nicolae.
La rândul său, invitat ca lector, Adrian Negoiţă, Directorul Direcţiei Brevete de Invenţie din cadrul OSIM, le-a prezentat celor prezenţi în sală cum să utilizeze eficient bazele de date de brevete.
„Toate cererile de brevet din lume au acelaşi tipic, există un anumit standard, tocmai pentru ca informaţiile să fie găsite mai rapid”, a spus Negoiţă.
El a subliniat că OSIM percepe anumite taxe pentru cercetările pe care le face pentru companii, însă are un portofoliul foarte bogat de cercetări şi documentare. Însă, potrivit acestuia, companiile pot realiza astfel de cercetări pe cont propriu. „Documentele încărcate de OSIM în baza de date sunt complete. Nu avem alte documente în plus. O ecuaţie de căutare bine introdusă poate duce la aceleaşi concluzii ca şi o cercetare făcută de OSIM”, a mai spus Adrian Negoiţă.
Totodată, Carmen Solzaru, Șef Serviciu Contestaţii-Revocări din cadrul OSIM, a arătat, în cadrul conferinţei PRIA Registered Trademarks, care sunt avantajele înscrierii unei mărci europene.
“Avantajele mărcii europene sunt că acoperă toate statele, se completează o singură cerere, care se depune la un singur oficiu, este o singură procedură de înregistrare şi se foloseşte o singură limbă. Costurile sunt mai mici comparativ cu înregistrarea mărcii în fiecare din statele membre ale UE. La o analiză comparativă, aş zice că, dacă nu aveţi un interes pentru minimum trei state europene, costurile nu sunt consierabil mai mici decât obţinerea unei mărci naţionale. Însă, comparativ cu înregistrarea mărcii pe cale naţională în fiecare din cele 28 de state membre, evident că costurile sunt semnificativ reduse”, a arăta Solzanu.
Potrivit acesteia, dacă o marcă europeană nu este acceptată într-unul sau mai multe state europene, poate să fie transformată în cerere de marcă naţională.
“De asemenea, dacă se obţine o înregistrare de marcă europeană, la momentul aderării unui stat membru, şi acesta va recunoaşte respectiva marcă. În plus, înregistrarea unei mărci europene nu este condiţionată de înregistrarea în prealabil a mărcii la nivel naţional”, a continuat Carmen Solzaru.
Elisabeta Berceanu, Expert Marketing în cadrul OSIM, a arătat că instituţia pe care o reprezintă realizează prediagnoze pentru IMM-uri, adică sesiuni de promovare a drepturilor pe care le au firmele mici şi mijlocii în acest domeniu.
“Numărul de prediagnoze pe care le putem face gratuit nu este infinit, este limitat, pe principiul primul-venit. Acest serviciu constă în realizarea unui studiu personalizat, o luare la cunoştinţă de către un IMM a tuturor drepturilor de proprietate industrială şi a tuturor drepturilor de proprietate intelectuală. Avem o discuţie amplă care se limitează la nivelul de conştintizare, noi nu ne substituim altor persoane care dau consultanţă”, a psus Elisabeta Berceanu.
Potrivit reprezentantei OSIM, astfel de sesiuni sunt realizate şi de către oficiile din Serbia, Austria, Franţa şi Ungaria.
“IMM-urile pot beneficia de protecţie privind drepturile de proprietate intelectuală şi industrială doar dacă le cunosc. Este un domeniu de activitate care trebuie foarte bine pupularizat şi promovat, pentru a fi folosit de către persoanele care ar putea beneficia”, a apreciat Elisabeta Berceanu.
O marcă trebuie utilizată în următorii cinci ani de la înregistrarea ei, iar titularul trebuie să păstreze dovezile folosirii, altfel poate fi decăzut din drepturi, a declarat avocatul Elena Grecu, Partener la Grecu și Asociaţii.
“Dacă avem o marcă înregistrată şi nu o utilizăm şi nu facem dovezi că o utilizăm titulatul poate fi decăzut din drepturi. De asemenea, dacă cineva vrea să înregistreze marca noastră sau înregistrează o marcă asemănătoare şi dorim să facem o poziţie, iar respectivul ne întreabă dacă am folosit marca, trebuie să avem suficiente dovezi că am folosit marca în cei cinci ani anteriori, altfel respectivul poate înregistra marca. Un avocat bun şi un consilier bun ar trebui să-şi sfătuiască clientul ca, odată ce şi-a înregistrat marca, să înceapă să strângă dovezi privind folosirea ei, să întocmească un dosar în acest sens”, a spus Grecu, în cadrul conferinţei Pria Registered Trademarks.
Ea a precizat că în toate aceste acte trebuie să apară explicit marca, altfel instanţa nu ia în calcul documentele.
Totodată, Răzvan Câşmoiu, Director al Direcţiei Epertize, Contestări, Economic şi Organizare din cadrul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), a arătat că numărul constatărilor tehnico-ştiinţifice efectuate de ORDA a scăzut destul de semnificativ, de la 344 în 2012 la 113 anul trecut.
Câşmoiu a arătat că impactul în economie al proprietăţii intelectuale este foarte mare, întrucât proprietatea intelectuală este prezentă în viaţa noastră în fiecare moment.
“Toţi avem un telefon la noi în fiecare moment. Acesta beneficiază de protecţie, de câteva brevete, avem pe el soft protejat de un drept de autor, nu există să nu avem poze sau câteva filmuleţe. Acum ne aflăm într-o clădire, iar proiectul de construcţie este de asemenea protejat prin dreptul de autor. Este clar că şi impactul este mare, fiind atât de prezent”, susţine reprezentantul ORDA.
El a adăugat că 3% din PIB-ul global este generat de industrii creative şi acele industrii au angajat 1% din populaţia globului. Acele industrii sunt publicitatea, arhitectură, carte, gaming, muzică, film, presă scrisă, arte, spectacol, tv şi arte vizuale. Deci este clar că impactul asupra economiei este foarte puternic.
Europa reprezintă a doua piaţă ca mărime în aceste domenii, cu 709 miliarde de dolari şi 7,7 milioane de locuri de muncă, deci impactul este evident.
“Trebuie să fim conştienţi de drepturile pe care le avem şi nu ar fi rău să apelăm la protecţia oferită de ORDA şi OSIM, pentru a beneficia de creativitatea şi inventivitatea de care dăm dovadă”, a conchis directorul din cadrul ORDA.
Lectori prezenți au fost: Adrian NEGOIȚĂ – Director, Direcția Brevete de Invenție, OSIM; Eugenia NICOLAE – Șef Serviciu, Baze de date și Servicii Informatice, OSIM; Elisabeta BERCEANU – Expert Serviciu Marketing, OSIM; Carmen SOLZARU – Șef Serviciu Contestații – Revocări, OSIM; Răzvan CÂȘMOIU – Director, Direcția Expertize, Constatări, Economic și Organizare, ORDA și Elena GRECU, Partener, Grecu și Asociații.
Marca este un element esenţial al strategiei companiilor, ea poate face face distincţia dintre produsele şi serviciile fiecarei companii şi cele ale concurenţei sale. De aceea, conferinta PRIA Registered Trademarks a reunit cei mai mulți participanți din cea mai variată gamă: finanțe –bănci, auto și componente auto, leasing, agricultură, retail, farma, cercetare, știință, construcții, arhitectură, comerț, energie, industrie, aeronautică, avocatură, comerț, fashion, servicii, IT&C, autorități, camere de comerț, ambasade, mediul academic, publishing, teatru și film, producții musicale, și lista poate continua.
Proprietatea intelectuală este unul dintre instrumentele considerate a fi de impact pentru economică, socială şi culturală a unei ţări. Cercetarea şi inovarea, o componentă strategică pentru dezvoltarea economică și pentru progresul umanității este strâns legată de domeniul proprietăţii intelectuale. Știinţa, tehnologia şi inovarea sunt domenii care generează constant progres tehnologic, asigurând perpetuarea dezvoltării şi contribuind la crearea perspectivelor competitive ale României, dar și ale companiilor și instituțiilor din România, în contextul globalizării.
Aceast seminar s-a adresat atât mediului de business din toate sectoarele cât și specialiștilor.
Cele mai noi modificări legislative, analize și studii de caz despre mărci, proprietate intelectuală, brevete, invenții, desene și modele industriale au fost dezbătute în cadrul Seminarului PRIA Registered Trademarks.
Printre temele care au abordate pe toată durata seminarului s-au regăsit: Marca – element esenţial al strategiei companiilor, distinctiv pentru diferențierea față de concurență; Proprietatea intelectuală – impact pentru economie, societate şi cultură, dar și componentă strategică progresul umanității, alături de brevete și invenții; OSIM – Strategia dezvoltării protecţiei proprietăţii industriale în România şi aplicarea politicii în domeniu. Studii de caz; Prediagnoza de proprietate intelectuală destinată IMM-urilor ce activează în sectoare economice productive, sau în sfera cercetării; Cum se poate descoperi potențialul de proprietate intelectuală de care poate beneficia un – IMM invenţii, mărci, desene industriale, modele de utilitate, licenţe şi cesiuni, servicii de cercetare documentară, know-how, secrete de serviciu? Mărci naționale, mărci UE, mărci internaționale. Ce să ne alegem? Cum decidem ce ni se potrivește?; Ce ar trebui să știe reprezentanții din: auto, agricultură și retail, farma, IT&C, constructii, industrie, energie, aviație, mediu și nu numai?; Ce trebuie să știe din acest domeniu companiile care fac export sau import? Cum se pot evita întârzierile la înregistrarea unei mărci UE, dar a unei mărci naționale?; Ce rol poate juca medierea în soluționarea conflictelor privind mărcile, dreptul de proprietate intelectuală și brevetele?; Companiile și instituțiile de stat – cum pot înregistra acestea mărcile? Dar brevetele?; Ce trebuie să știe companiile despre reînnoire? Cum se depune și când anume?; Care sunt tipurile de mărci și de ce trebuie să le cunoaștem? Ce specificații au fiecare?; Protecția denumirilor de origine și indicațiilor geografice. Înregistrarea lor la nivel international; Înregistrarea mărcilor de țară. Cum se asigură coerența deplină a acestor motive de refuz cu legislația relevantă a Uniunii și cu legislația națională relevantă, care vizează protecția acestor titluri de proprietate intelectuală?; Ar trebui să fie extinse astfel încât să includă și mențiunile tradiționale protejate pentru vinuri, precum și specialitățile tradiționale garantate?; Se poate introduce interzicerea publicității comparative pentru a se asigura protecția mărcilor? Contrafacerea și pirateria în proprietatea intelectuală; Rolul consultanților pentru creșterea culturii concurențiale în mediul de afaceri.
PRIA Registered Trademarks a fost de interes pentru avocații cu experiență, dar și pentru cei care sunt la început de carieră, pentru directorii juridici și consultanții juridici din cadrul companiilor private și de stat din România, pentru judecători, procurori și reprezentanti ai mediului universitar, ai autorităților și a presei de specialitate.
Seminarul PRIA Registered Trademarks s-a desfășurat sub egida OSIM, iar parteneri ai evennimentului au fost Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS), Camera de Comerț si Industrie Româno-Britanică, Beroba, Camera de Comerț si Industrie Româno-Olandeză, Casa de Avocatură Grecu și Asociații, Camera de Comerț si Industrie România-Israel, Camera de Comerț si Industrie Româno-Elvețiană, Camera de Comerț si Industrie a României, RomAlimenta, MICRI Gold, Sir Ludovic Master Suit Maker și Nissa.
Parteneri media au fost Agerpres, 9AM, Jurnalul de Afaceri, Transilvania Business, The Romania Journal, Actmedia și Burqundi.
Mai multe detalii despre evenimentul PRIA Registered Trademarks puteţi găsi pe https://priaevents.ro/pria-registered-trademarks-2017/
Despre PRIAevents
PRIAevents – experţii tăi în evenimente! Noi aducem informaţii de ultimă oră şi trend-uri în business prin intermediul conferinţelor organizate. Echipa PRIAevents are o experienţă de peste 12 ani în organizarea evenimentelor premium pentru fiecare sector de business.
Pentru mai multe informații, vă rugăm să contactați: raluca.voivozeau@priaevents.ro / 0744 584 661.