COLABORAREA DINTRE CONSILIUL CONCURENŢEI ŞI ANCOM A CONDUS LA ÎMBUNĂTĂŢIREA MEDIULUI CONCURENŢIAL ÎN DOMENIUL COMUNICAŢIILOR ELECTRONICE MOBILE

Consiliul Concurenţei consideră că ANCOM a utilizat corect instrumentele concurenţiale în identificarea pieţelor corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte mobile în fiecare reţea publică de telefonie, cât şi a concurenţilor cu putere semnificativă pe aceste pieţe, a constatat Consiliul Concurenţei.

Autoritatea de Concurenţă a analizat proiectul privind identificarea pieţelor relevante din sectorul comunicaţiilor electronice corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe şi, respectiv, la puncte mobile şi a constatat că analiza situaţiei, realizată de ANCOM, este fundamentată pe principiile legislaţiei naţionale şi europene din domeniul concurenţei.

Datele şi informaţiile transmise autorităţii de concurenţă de către ANCOM, dar şi de către operatorii de telefonie, relevă o îmbunătăţire a mediului concurenţial pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice mobile, în particular în cazul serviciilor de telefonie mobilă, ca urmare a reducerii MTR operată la 01.04.2014, conform unui comunicat de presă al Consiliului Concurenței.

Creşterea concurenţei în domeniul telecomunicaţiilor se datorează colaborării foarte bune dintre cele două autorităţi.

Astfel, contribuţii majore au avut reglementarea nivelului maxim al tarifului de terminare a apelurilor la puncte mobile (MTR – Mobile termination rate) şi evoluţiile înregistrate pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice, cum ar fi dezvoltarea şi utilizarea pe scară largă a aplicaţiilor VoIP independente de resursele de numerotaţie.

De asemenea, o influenţă majoră în vederea îmbunătăţirii climatului concurenţial a avut-o implementarea angajamentelor de nediscriminare internă pe care şi le-au asumat principalii operatori mobili (Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS) în cadrul investigaţiei derulate de Consiliul Concurenţei privind serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale rețelelor de comunicații electronice operate de fiecare dintre aceste companii (Decizia nr. 33/2015).

În acelaşi timp, având în vedere buna colaborare dintre cele două instituţii, Consiliului Concurenţei a formulat şi unele recomandări ce ar putea înlătura eventualele problemele de concurenţă pe pieţele relevante, ce ar putea fi generate de acţiunea operatorilor pe pieţele respective.

Astfel, Consiliul Concurenţei recomandă ca posibilă măsură de reglementare ex-ante, impunerea obligaţiei de nediscriminare internă ori de câte ori există riscul apariţiei unor efecte anticoncurenţiale (de exemplu, margin-squeeze) pe piaţa cu amănuntul, ca urmare comportamentului operatorilor.

De asemenea, Autoritatea de Concurenţă este de părere că ar trebui revizuit a modelul de calculaţie utilizat pentru stabilirea nivelului maxim reglementat al tarifului de terminare a apelurilor atât la puncte fixe, cât şi la puncte mobile.

Punctul de vedere al Consiliului Concurenţei privind identificarea pieţelor relevante din sectorul comunicaţiilor electronice corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe, respectiv corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte mobile este postat pe site-ul autorităţii, la adresa http://www.consiliulconcurentei.ro/ro/documenteoficiale/concurenta/avize-si-pdv.html .

Consiliul Concurenţei, într-o strânsă cooperare cu ANCOM alături de care îşi armonizează acţiunile şi intervenţiile pe piaţă, este atent nu numai la evoluţia şi comportamentul operatorilor de pe piaţă, ci şi la cadrul legal şi aspectele reglementate.

  • În contextul,specific românesc, în care concurenţa se manifestă şi la nivelul de infrastructuri asigurând pieţe concurenţiale pe termen lung, spre deosebire de ţări în care concurenţa se manifestă preponderent la nivelul serviciilor, atât Consiliul Concurenţei, cât şi ANCOM se implică prin mijloace specifice în:
    • protejarea concurenţei în beneficiul utilizatorilor finali şi promovarea, acolo unde este cazul, a concurenţei bazate pe infrastructuri;
    • o promovarea investiţiilor eficiente şi inovaţiei în infrastructuri noi şi îmbunătăţite, inclusiv prin asigurarea asupra faptului că orice obligaţii de acces impuse au în vedere riscurile specifice asociate investiţiei şi permit acorduri de cooperare între investitori şi persoanele care solicită accesul, pentru a împărţi riscurile investiţiei, asigurând în acelaşi timp concurenţa pe piaţă şi respectarea principiului nediscriminării;
    • o monitorizarea procesului de penetrare broadband în zonele albe şi de modernizare/ extindere a reţelelor NGN1 .
back to top