Patronatele din transporturile rutiere solicita inghetarea primelor RCA

Patronatele din transporturile rutiere solicită Guvernului înghețarea primelor RCA la valorile medii calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în luna iunie 2016

Patronatele din transporturile rutiere solicită Guvernului înghețarea primelor RCA la valorile medii calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în luna iunie 2016, tarife care, potrivit conducerii ASF, oferă stabilitate financiară pe piața RCA. Într-un comunicat al patronatelor — COTAR, UNTRR, ARTRI, APTE 2002, APULUM — se menționează că, la categoria autoutilitare/autocamioane, toate vehiculele cu masa totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone, indiferent de clasa de bonus — malus, ar urma să plătească o primă de 1.117 lei pe 12 luni, vehiculele între 3,5 tone și 7,5 tone ar urma să achite o primă de 1.966 lei pentru un an, vehiculele între 7,5 tone și 16 tone vor plăti un tarif RCA de 2.207 lei pe an, iar vehiculele cu MTMA peste 16 tone vor putea cumpăra un RCA la un preț de 8.489 lei pentru un an. La categoria de transport persoane, vehiculele cu până la 18 locuri vor plăti 3.210 lei pentru un an, vehiculele între 18 și 40 locuri vor achita 4.366 lei pentru un an, iar vehiculele peste 40 de locuri vor plăti 3.017 lei pe an.

“Solicităm Guvernului înghețarea primelor RCA la valorile medii prezentate de ASF pentru luna iunie 2016, tarife pe care ASF le consideră că oferă stabilitate financiară și care stau la baza relansării pieței asigurărilor RCA din România”, așa cum au declarat reprezentanții Autorității. Guvernul are la îndemână Legea Concurenței 21/1996, modificată și completată în 2016, care, la art. 4, alin 2 și 3, prevede că pentru sectoarele economice determinate și în împrejurări excepționale, precum situații de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă și disfuncționalitate evidentă a pieței, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creșterii excesive a prețurilor sau chiar blocarea acestora.” Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de șase luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult trei luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri”, potrivit reprezentanților celor cinci asociații patronale.

Acestea reamintesc faptul că s-au întâlnit pe 19 iulie 2016 și au transmis două solicitări, una către ASF, prin care au solicitat raportul integral realizat de compania de consultanță Milliman, și una către prim-ministrul Dacian Cioloș, pentru stabilirea unei întâlniri urgente până săptămâna viitoare pentru a discuta reducerea imediată a tarifelor RCA, în caz contrar fiind necesară coordonarea unor acțiuni de protest la nivel național. La randul sau, președintele ASF, Mișu Negrițoiu, a declarant că nimeni nu are competența să intervină în controlul prețurilor, respectiv al primelor, pentru că acest lucru ar însemna desființarea mecanismului de piață în formarea prețurilor și controlul prețurilor în România. „Sunt transportatori care în continuare se pronunță pentru controlul prețurilor sau pentru limitarea prețurilor, dar aceasta ar însemna o subvenție. Nu poți să controlezi prețurile, dacă ele sunt justificate și dacă metodologia este bine folosită și dacă acoperă un anumit nivel al riscurilor. Nu poți să controlezi niște prețuri dacă nu ai un mecanism de subvenție. Or, subvenționarea prețurilor și tarifelor în România este exclusă. Chiar dacă noi am prevăzut în proiectul de lege posibilitatea unor eventuale intervenții în piață, acestea nu sunt fezabile, pentru că se pune problema de ce intervii la RCA și nu intervii la altele”, a afirmat Mișu Negrițoiu.

back to top