Cristian Popescu
Partener, Popovici Nitu, Stoica si Asociatii
“Protejarea secretelor comerciale este esentiala in domeniul IT”
In domeniul serviciilor de marketing sau in domeniul retail-urilor sunt foarte multe informatii legate de lantul de distributie, de discount-uri acordate, de modul de calculare a pretului si asa mai departe. In domeniul IT-ului exista metode si de principii de functionare ale unui program de calculator.
Chiar daca codul sursa este protejat, la modul in care pot sa folosesc anumite componente ale soft-ului, metoda mea ca si companie de IT nu este protejata. In domeniul tehnologic avem procese de fabricatie, tehnologii, am avut cereri de la clienti, pot sa protejez o metoda medicala, pot sa protejez o metoda de slabit. De cele mai multe ori insa suntem pusi in situatia de a comunica astfel de informatii, cu un impact ecomomic destul de mare pentru compania respectiva si pentru piata in general, iar metodele de protejare sunt foarte putine.
In legislatia romaneasca exista cateva referiri privind protectia informatiilor in Legea 11 din 1999. Respectiv concurenta neloiala vis-a-vis de divulgarea anumitor secrete comerciale care sunt sanctionate ca si o contraventie.
De asemenea, este sanctionata infractiunea de divulgare a unor informatii economice, insa protejareaacestora presupune mult mai multa sustinere. Exista, de asemenea, acel know-how in activitatea fiecarei companii, dar pe care nu-l pot proteja nici ca brevet, nici ca marca, nici ca si drept de autor, nici ca si creatie.
Pe fundalul oferit de specificitatea pietelor, de exemplu, promovarea pe Internet, unde situatiile de out-sourcing sunt foarte des intalnite, foarte raspandite, a aparut nevoia de asociere. Sunt informatii publice care arata ca in 2013, un procent de 25% din firmele europene, au raportat cel putin un caz de folosire ale unor secrete comerciale.
Ca urmare, problematica cu privire la protejarea secretelor comerciale este si in atentia Comisiei Europene.
In 2013, a fost depus un proiect de Directiva Europeana, care sa determine statele membre sa implementeze o legislatie cat mai coerenta cu putinta in scopul sanctionarii, folosirii ilicite a brevetelor comerciale, de a folosi, de a distribui fabricarea si distribuirea de produse folosind secrete comerciale in mod ilicit.
In aprilie, anul acesta, a fost pusa in atentia Parlamentului European, Directiva privind Protectia brevetelor comerciale, urmand ca in Consiuliul European sa se aprobe.
Ce este pana la urma un secret comercial? In prezent este folosita o definitie de imprumut din acordurile TRIPS privind problemele legate de logica juridica, cum este definita. Acele informatii, care nu sunt accesibile persoanelor ce actioneaza in domeniul respective, au o valoare comerciala prin faptul ca sunt secrete si au facut obiectul unor masuri rezonabile pentru a fi pastrate secrete.
Ce presupune folosirea neilicita sau nelegala a unui secret comercial?
-folosirea unei informatii fara acordul titularului sau proprietarului a acestei informatii
– dobandirea unui secret in mod ilegal prin furt, prin infractiuni de coruptie
-incalcarea unui acord de confidentialitate. De exemplu, daca am avut un acord de confidentialitate cu angajatorul sau cu partenerul contractual si l-am folosit, intru pe ceea ce se numeste folosire ilegala a secretelor comerciale, sau am o alta clauza contractuala care imi limiteaza dreptul de folosire a secretelor, a inforatilor respective privilegiate.