Aviația este un domeniu de importanță crescută pentru business-uri, pentru economie în general, dar și pentru apărarea tării în contextul geopolitic actual. Conferința PRIA Aviation a adus în discuție proiecte noi si cele mai importante teme și propuneri de schimbare a legislației în domeniu, dar si despre educație și pregătirea viitorilor ingineri în acest domeniu. În acest context, conferința PRIA Aviation a avut loc în data de 16 mai 2017 la hotel Caro, salon C+D, construind astfel întâlnirea anuală a comunității aviatice din România.
PRIA Aviation a reunit cei mai importanți leaderi ai industriei, oficialităţi guvernamentale, reprezentanţi ai consiliilor judeţene, producători şi operatori aerieni, proprietarii de aeronave, chartere, jet-uri și elicoptere, companii care au produse luxury, şcoli de zbor, aerocluburi, furnizori de echipamente şi articole de aviaţie. Nu au lipsit piloții de aviație de business și de aviație generală, dar și cei care sunt pasionați de aviație. De asemenea, au fost prezente la conferință şi industriile conexe: reprezentanți ai hotelurilor, ai companiilor de închirieri automobile, investitori, companii de asigurări, bancheri, avocați, consultanţi, dar și reprezentanți ai mass-mediei.
“România nu are încă un Cod aerian care să armonizeze reglementările din segmentul civil cu cele din aviaţia militară, în noul context mondial în care fenomenul terorismului a luat amploare, iar Uniunea Europeană doreşte un spaţiu aerian comun” a declarat, marţi, Dl. Gabriel RĂDUCANU, Directorul Statului Major al Forţelor Aeriene Române, în cadrul conferinţei PRIA Aviation.
El a precizat că acest Cod aerian este vital pentru sector, fiind de fapt legislaţia-cadru din domeniul aeronautic.
„Cum este Constituţia pentru ţară, aşa este şi Codul aerian pentru sectorul nostru. Reglementează tot ceea ce înseamnă relaţionarea operatorului, fie el aerian, fie civil. În acest moment avem un Cod aerian civil, prin urmare reglementările sunt numai în sectorul civil. Uniunea Europeană prevede că în acest moment trebuie să vorbim de un spaţiu aerian comun, trebuie să avem un limbaj comun, să avem reglementări comune. Dacă nu îl implementăm acum, riscăm să nu mai ţinem pasul cu reglementările europene”, a explicat Dl. Răducanu.
„Sectorul aerian va creşte la nivel european cu 40% până în anul 2030, iar aeroporturile existente nu vor putea face faţă, existând riscul unei lipse de capacităţi pentru cel puţin două milioane de zboruri, a declarat, marţi, Dna. Mihaela ŞTEFANOVICI, Expert juridic la Regional Air Services, în cadrul conferinţei PRIA Aviation.
„La nivel european, companiile aeriene şi aeroporturile generează peste 140 de miliarde de euro, iar în acest sector sunt angajate circa 2,3 milioane de persoane. Creşterea preconizată până în anul 2030 este de 40%, existând riscul unei lipse de capacităţi pentru cel puţin două milioane de zboruri”, a mai menționat Dna. Ştefanovici.
Potrivit acesteia, în timp ce marile aeroporturi din Europa se confruntă cu o lipsă de capacitate, aeroporturile mici se lovesc de problema resurselor financiare in lipsa asigurării finanţării publice.
„Aeroporturile ar trebui să aibă criterii de performanţă, în funcţie de cererea de servicii de pe piaţă. În acest moment se conturează o cerere mai mare pentru aeroporturile care deservesc aeronave mici şi care în lipsa finanţării nu vor reuşi să supravieţuiască, iar avioanele mici vor trebui să migreze spre aeroporturi mai mari, plătind astfel preţuri mai mari şi, în acelaşi timp utilizând o infrastructură care nu a fost proiectată pentru aşa ceva”, a susţinut reprezentanta companiei aeriene.
„Au fost selectate două aeroporturi din România să participe la acest program: Henri Coandă din Otopeni şi Traian Vuia din Timişoara. Aceste două aeroporturi ar trebui, până în 2030, să îşi dezvolte infrastructura astfel încât să poată să pună la dispoziţie combustibili alternativi ecologici pentru aeronavele care deja vor folosi acest combustibil. Deci dacă vor ateriza pe aceste două aeroporturi, acestea vor trebui să pună la dispoziţie combustibil alternativ”, a declarat, marţi, Dna. Luminiţa IVAN, expert în cadrul Ministerului Transporturilor, direcţia Transport Aerian, în cadrul conferinţei PRIA Aviation.
Potrivit acesteia, deocamdată nu este obligatorie folosirea biocarburantului în aviaţie.
La nivelul Uniunii Europene, sectorul aviatic a luat măsuri de limitare şi reducere a emisiilor de dioxid de carbon, în condiţiile în care sectorul aviaţiei reprezintă aproximativ 2% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, iar, în ritmul de dezvoltare al sectorului aviaţiei, nivelul emisiilor de dioxid de carbon din acest domeniu va creşte cu aproximativ 3-4% pe an.
„Astfel, în cadrul Adunării Generale Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (OACI) din 2010 a fost adoptată o rezoluţie prin care statele membre se angajează să aibă o creştere a eficienţei utilizării combustibilului de 2% pe an”, a mai spus Dna. Ivan.
“Nu prea aude nimeni vocea noastră. La capitolul emisii, aviaţia generală din România este premiantă în Europa pentru că nu prea există, aşa că nu prea putem emite dioxid de carbon. Nu are de unde să cumpere carburant, în primul rând, acesta existând doar pe câteva aeroporturi din România”, a declarat Dl. Iulian BOTTA, Vicepreşedintele Asociaţiei de Piloţi şi Proprietari de Aeronave prezent la conferinţa PRIA Aviation.
El a mai arătat că, deşi există o infrastructură de aeroporturi senzaţională în România, nu există niciun hangar privat, iar băncile sunt reticente să ofere finanţare pentru astfel de proiecte.
„Avem o infrastructură de aeroporturi senzaţională. În SUA rareori găseşti pe 300-400 de kilometri în stânga şi-n dreapta, 11-12-15 aeroporturi cu piste lungi şi betonate, dar noi nu avem voie acolo, n-am aflat nici acum de ce. Pentru că nu există până acum niciun hangar privat. Dacă îţi iei un avion, trebuie să-l pui undeva, dar nu poţi, pentru că nu ai unde. Guvernul ar trebui să facă un program naţional să facă câteva recomandări aeroporturilor să pună la dispoziţie teren pe care investitorii privaţi să construiască. De ce, de exemplu, la Băneasa, o pistă senzaţională, unde cineva a investit zeci sau sute de milioane, nu există nicio şcoală de aviaţie privată? De ce pe aeroportul din Statele Unite, pe o pistă pe care a costat un milion, sunt şase şcoli de aviaţie?”, a susţinut Dl. Iulian Botta.
Cei mai motivaţi studenţi, care ar veni şi noaptea la ore, sunt cei de la inginerie aerospaţială, a declarat Dl. Mihai SEBEA, Prorector la Universitatea Româno-Americană, de asemenea prezent la conferinţa PRIA Aviation. “Asta ne-au spus colegii din Statele Unite. Am vorbit şi cu colegii de la Politehnică şi la fel au spus şi ei, este fantastic ce pasiune există”, a arătat el.
Sebea a făcut apel la cooperare între operatorii din sector, pentru rezolvarea problemelor.
“Este nevoie de cooperare în acest sector, chiar şi între cei aflaţi în competiţie, pentru că şi aceştia au elemente comune şi pot obţine avantaje dacă, spre exemplu, dezvoltă programe de cercetare comune. Aşa ar trebui să facem şi cu autorităţile, să punem câteva puncte pe hârtie, în urma acestei conferinţe şi de aici vedem cât de eficienţi putem fi, pentru că interesul este comun: şi universităţi, şi companii, şi opertori, şi autorităţi, şi ministerul, şi ROMATSA, toată lumea are interesul să fim daţi ca exemplu peste patru-cinci ani”, a mai susţinut Dl. Sebea.
La rândul său, Profesorul Universitar Sorin Eugen ZAHARIA de la Universitatea Politehnică, Facultatea de Inginerie Aeronautică, a arătat că atât el, cât şi celelalte cadre didactice din acest domeniu îşi pun deja întrebarea care va fi harta ocupaţiilor în următoarea perioadă şi ce ocupaţii vor apărea în sectorul aviaţiei.
“Învăţământul este primul element care trebuie să conteze pentru tinerii din acest sector. Îmi pun deja întrebarea cam care va fi harta ocupaţiilor în următoarea perioadă şi ce ocupaţii vor apărea în sectorul aviaţiei”, a spus Zaharia, în cadrul conferinţei.
O primă provocare sunt aplicațiile de IT, aşa cum de fapt foarte multe aeroporturi şi-au făcut digitalizare, dezvoltând tot felul de aplicații, inclusiv softuri pentru pasageri, a arătat el.
O altă componentă care va deveni extrem de importantă pe viitor este cea legată de mediu.
“Acestea vor genera noi ocupații, pe care nici operatorii aerieni nu le-au definit pe toate: se referă la IT şi mediu”, a apreciat profesorul universitar.
“Întotdeauna putem folosi mai înțelept timpul pe care îl avem la dispoziție, folosind tehnologia. Și în cazul de față, E&M a creat CTMS – Crew Training Management System, care este o soluție software pentru crearea formularelor electronice ce susțin folosite in evaluarea progresului training-ului piloților. CTMS este dedicat instructorilor de zbor si piloților din cadrul departamentelor de training din cadrul companiilor de aviație, organizațiilor de training de profil și este o alternativă modernă la formularele de hârtie, folosite astăzi; componentele sunt aplicația CTMS pentru iPAD si CTMS pentru web browser. De asemenea CTMS, sprijină soluționarea problemelor actuale si întâmpină solicitările viitoare, prin tehnologiile moderne în baza cărora a fost construită, ce permit extinderea ei fie prin integrare cu alte sisteme, fie prin dezvoltarea de noi module sau funcționalități”, a declarat Dna. Cristina MUNTEANU – Business Development Manager, E&M Corporation, în cadrul evenimentului.
„Folosirea timpului liber disponibil al piloților prin integrarea cu un roaster de companie, programare zborurilor și evidenta timpului de zbor, este acum mai ușor de efectuat”, a mai spus Dna. MUNTEANU.
“În cadrul CMC Group Risk Advisor suntem pregătiți pentru ce poate fi mai rău. Și cum putem preveni ceva rău în a nu deveni ceva foarte rău în procesul pentru gestionarea unui eveniment, prin afirmații, setul de circumstanțe care amenință integritatea, reputația sau supraviețuirea unei organizatii? Exista patru factori generatori de crize, dezastrele sau calamitățile naturale, avariile accidentale, erorile umane, deciziile sau indeciziile manageriale. În managementul crizei, elementele planului sunt echipa de coordonare / commanda – resursele / autoritatea, audiența țintă, adică identificarea, prioritizarea de date și informatiile actualizate. De asemenea, dotarea tehnică a centrului de comandă sunt exercitiile și trainingul, iar obiectivele comunicării pentru a reduce riscurile sunt prevenirea speculatiilor și combaterea zvonurilor, reducerea incertitudinii, dovada controlului situatiei, câștigarea simpatiei, precum și recunoașterea care trebuie să fie de calitate, cu viteză, și cu frecvență relevantă. După ce riscurile au fost identificate, ele sunt transferate către partener, care poate fi furnizorul sau subcontractorul pentru partea de pagubă cauzată din culpă de către un produs, patrimoniu și/sau echipa acestuia”, a declarat Dl. Marius MAIER – Managing Partner CMC Group Risk Advisor.
“Contractele cu furnizorii de servicii în aeroport – obligațiile furnizorului sau secțiunea de asigurări, asigurările specifice sunt răspunderea, protecția activelor, a profitului și a riscului reputațional, iar elementele de analiză suplimentară sunt zona în care ajunge produsul, evaluarea riscului de poluare, daunele morale, acțiunile și interventiile distribuitorilor, precum și produsele neomologate la producere sau comercializare”, a mai menționat Dl. Maier în cadrul conferinței.
„Cu peste 12 ani de operațiuni compania aeriană Blue Air continuă să fie una dintre cele mai mari companii aeriene din România, toate serviciile furnizate fiind la un nivel ridicat de calitate, fiabilitate și profesionalism. Blue Air este membru cu drepturi depline al IATA și IOSA, după ce a trecut printr-un proces complex în care au fost inspectate toate elementele companiei: siguranța, operațiunile aeriene, întreținerea, încărcătura, asigurarea calității etc. Programul de audit IATA privind siguranța operațională (IOSA) este un sistem de evaluare recunoscut la nivel internațional și acceptat, conceput pentru a evalua sistemele operaționale de gestionare și control ale unei companii aeriene. Certificarea IOSA este acordată companiilor care îndeplinesc cerințele privind calitatea, siguranța și securitatea în ceea ce privește transportul aerian”, a declarat Dl. Andrei TĂNASE, Safety Manager la Blue Air, în cadrul aceleași conferințe.
“Universitatea Politehnică din București a declarat Blue Air ca fiind primul angajator al tinerilor ingineri de aviație din România”, a mai menționat Dl. TĂNASE.
Evenimentul a fost moderat de Raluca VOIVOZEANU – CEO, PRIA Conferences care a anunțatat că „2-a ediție a PRIA Aviation 2017 va avea loc la Aeroportul Tuzla in 18 august 2017, în deschiderea prestigiosului show aviatic AEROMANIA 2017 și totodată sărbătorind împreună cu Regional Air Services 50 ani de când a fost înființat Aeroportul TUZLA.”
Lectorii care au participat sunt :
- Luminita IVAN – Expert în cadrul Directiei de Transport Aerian / Ministerul Transporturilor
- Comandor Doctor Gabriel Răducanu – Directorul Statului Major al Forțelor Aeriene Române
- Ovidiu TRĂICHIOIU – Director, Autoritatea Aeronautică Civilă Română
- Mihaela Ștefanovici – Expert Juridic, Regional Air Services
- Cristina MUNTEANU – Business Development Manager, E&M Corporation
- Marius MAIER – Managing Partner CMC Group Risk Advisor
- Iulian BOTTA – Vicepresident, Aircraft Owners and Pilots Association Romania
- Sorin Eugen ZAHARIA – Profesor Universitar, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Inginerie Aeronautica
- Mihai SEBEA – Prorector, Relatii Internationale, Universitatea Romano-Americana
- Andrei TĂNASE – Safety Manager Blue Air
În cadrul conferinței PRIA Aviation s-au dezbătut cele mai importante și mai noi informații despre:
- Dezvoltarea aeroporturilor din România;
- Învățământ – implicarea statului și a companiilor în formarea specialiștilor în sectorul aviatic;
- Cele mai bune opțiuni care deschid rutele aeriene pentru toate tipurile de business-uri;
- Beneficiile aviației de business, oportunităti pentru utilizarea charterelor, co-proprietari de avion, jet-uri;
- Oportunitățile de finanțare pentru aviație – cumpărarea de aeronave, avioane mici, business jet-uri;
- Digitalizarea aeroporturilor și a îndustriei aviației in general;
- Cele mai bune oportunități de asigurare pentru industria aviatică;
- Cele mai bune și mai noi modele de avioane de business și private;
- Cele mai noi tehnologii pentru aeroporturi și pentru aparatele de zbor;
- Limitele dintre drone și spațiul destinat circulației avioanelor, legislația în acest sens;
- Cât te costă să întreții un avion, să faci cursuri de pilotaj, cum poți să îți iei brevetul de zbor, care sunt taxele de aeroport sau aerodrom.
Printre temele care vor fi abordate s-au regăsit: Contribuţia şi efectul aeroporturilor asupra dezvoltării regionale. Mai este nevoie de alte aeroporturi în România?; Cum funcționează în alte țări europene aviația?; Rolul operatorilor aerieni în creşterea economică. Care sunt strategiile pentru viitor? Cum plănuiesc sa crească numărul de clienți?; Cum se poate crește preferința oamenilor pentru transportul aviatic ? Care sunt politicile de preţ?; Ce trebuie sa știe companiile atunci când vor cumpăra bilete de avion? Ce pachete sunt avantajoase și când trebuie achizitionate?; Traficul pe aeroporturile din România. Ce rute ar trebui să se opereze mai mult și ce rute noi ar trebui incluse? De ce au nevoie oamenii de business pentru a zbura mai mult cu avionul?; Avion de linie, avion privat sau inchiriere avion? Ce trebuie trebuie să știe companiile ca să se decidă ce opțiune e mai bună pentru fiecare?; Care sunt cifrele pe care ni le spun operatorii de turism, hotelierii și cei care închiriază automobile?; Dezvoltarea infrastructurii aeroportuare în România în perioada 2014-2030; Situaţia aeroporturilor regionale şi a aeroporturilor private în România; Ce spun experții, consultanții și producătorii de soluţii high-tech pentru aeroporturi? Care sunt trendurile și cum se pot eficientiza costurile, cum se poate crește productivitatea?; Cum poți deveni pilot? Rolul asociațiilor și al școlilor de zbor. Câte avioane private sunt în România? Câți piloți de aviație de business avem?
Conferinţa PRIA Aviation a făcut parte din seria PRIAevents – conferințe ce aduc în atenție, de fiecare dată, cele mai importante și mai actuale teme de dezbatere din fiecare domeniu și beneficiază de o prezență mare a participanților și a mass – mediei. Cu o experienţă de peste 12 ani în organizarea evenimentelor premium, echipa PRIAevents este recunscută pentru pentru organizarea evenimentelor de top din cele mai reprezentative sectoare ale economiei.
Parteneri ai evenimentului au fost: Regional Air Services, Pilotshop.ro, Asociația Piloților si Proprietarilor de Aeronave din România (AOPA), E&M Corporation Romania, CMC Grup Advisor, Camera de Comerț si Industrie Româno-Olandeză, Camera de Comerț și Industrie România – Israel, Camera de Comerț si Industrie a României, Camera de Comerț si Industrie Româno-Britanică, Camera de Comerț si Industrie România – Elveția, MICRI, Sir Ludovic și NISSA.
Parteneri media ai conferinței au fost Agerpres, 9 AM, Transilvania Business, Nine O’Clock, Ziare.com, Business24, Jurnalul de Afaceri, The Romania Journal, Actmedia și Burqundi.
Mai multe detalii despre PRIA Aviation puteţi găsi pe https://priaevents.ro/aviatie-business-investitii-infrastructura-aparare-2017/
Despre PRIAevents
PRIAevents – experţii tăi în evenimente! Noi aducem informaţii de ultimă oră şi trend-uri în business prin intermediul conferinţelor organizate. Echipa PRIAevents cu o experienţă de peste 12 ani în organizarea evenimentelor premium pentru fiecare zona de business.
Pentru mai multe informaţii, vă rugăm să contactaţi:
raluca.voivozeau@priaevents.ro / 0744 584 661.