SWAN, un avion de construcție românească

Avionul de producție românească SWAN cântărește 120 kg si a fost proiectat de fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu.

Ideea dezvoltării acestui aparat a venit din lipsa existentei aeronavelor accesibile, atât din punct de vedere financiar cat si din punct de vedere al obținerii unei licențe de zbor.

Mai multe proiecte au fost anunțate în anii anteriori pentru construcția unei astfel de aeronave încadrată în categoria de greutate sub 120 de kg, anunțate cu prețuri între 45.000 – 60.000 de euro, însă niciunul dintre aceste proiecte nu a reușit să treacă la stadiul de producție, precum cel romanesc. Aeronava SWAN este comercializată la prețul de 24.830 euro.

Aceasta a stârnit interesul multor potențiali clienți, dar și a altor companii producătoare de motoare si tehnica de aviație.

Spre deosebire de alte aparate de zbor cu greutate apropiata, SWAN prezintă proprietăți de control pe 3 axe, similar unui avion de categorie superioară. Acest lucru va facilita folosirea aparatului de către piloții de avion certificați, deoarece capacitatea de a-l controla este asemănătoare cu experiența dobândită de aceștia prin procesul de brevetare.

Restul piloților, PPL, ULM și VLA nu vor fi nevoiți să se adapteze la un altfel de mod de a pilota, însă abilitățile necesare pentru pilotajul unui SWAN sunt diferite de abilitățile dobândite prin experiența de zbor cu moto-parapantă, moto-delta etc.

Aparatul are o încărcare de 25 de kg/mp pe aripi, ceea ce determina niște caracteristici și performanțe de zbor mult superioare altor aparate de zbor care au încărcări mult mai mari, chiar din categorii diferite.

La o primă vedere putem afirma ca aripa este foarte bine dimensionata în comparație cu întreaga aeronava, iar profundorul și direcția sunt mult mai mari decât cele clasice, cu care suntem noi obișnuiți, oferindu-ne un indiciu asupra versatilității aparatului. Necesitatea unor dimensiuni mai mari a fost data de vitezele mici la care aparatul poate opera. Astfel la 50 km/ ora cu siguranță orice pilot își dorește suprafețe de control cat mai mari.

Pe partea din spate a profundorului, se pot observa doua contragreutăți ce ies, mult în afară, neobișnuite pentru aparatele de zbor, care ajuta și mai mult controlul acestuia în aer.

Aparatul are flaps-uri ce pot fi controlate din partea stângă a scaunului cu o manetă similara avioanelor Festival, produse de asemenea în România.

Direcția este controlată cu doua paloniere ce par a fi foarte generoase și comod de a fi acționate.

Motorul acestui avion este montat în partea superioară, într-o poziție ciudată la prima privire. Ne-am întrebat de ce acesta nu este în poziția clasica, adică chiar în fața botului avionului, unde ar fi firesc să fie pus. Poziționarea  acestuia are mai multe explicații.

În primul rând, avantajul de a avea motorul în partea de sus a avionului, în momentul în care se aterizează pe piste accidentate, sau de iarba, a eliminat dificultatea tehnica de a ridica botul avionului, pentru a feri elicea să nu atingă pământul, iarba sau pietrele ce pot exista pe pista de aterizare. Un al doilea avantaj este că fluxul de aer trece exact peste aripa acestuia, creând imediat portanța și în acest fel răspunsul avionului este mult mai rapid în anumite momente, cum ar fi procedura de go around sau în alte momente când chiar ai nevoie de puterea maximă a aparatului într-un timp foarte scurt. Aceasta poziționare avantajează foarte mult avionul și timpul său de răspuns este probabil foarte scurt, din momentul accelerării până când rezultatele apar. Într-o comparație putin extinsă, cu aeronavele de tip jet unde fluxul de aer nu atinge deloc aripa și delay-ul care există între momentul de accelerare și răspuns, iată că micul aparat SWAN este învingător cel puțin la acest capitol.

Un al treilea avantaj al motorului plasat în partea superioară este că foarte ușor se poate schimba tipul de motor care este oferit. Astfel gama motoarelor oferite capătă o libertate extinsă și din punctul de vedere al greutății motorul ales a fi folosit poate diferi mult.

Greutatea, fiind un factor de centraj al avionului va fi controlată prin ajustarea brațului ce ține motorul în poziția actuală, astfel, dacă se dorește un motor mai puternic și mai greu, se va monta un braț mai mic, iar avionul va avea acelasi centraj.

Ceea ce a permis realizarea acestui avion la o greutate excepțională este de fapt experiența producătorului în fuzelaje compozite, compania fiind implicată în mai multe proiecte de aviație, inclusiv, un avion total electric, pentru o companie elvețiană.

De exemplu scaunul avionului SWAN, este prezentat ca un exemplu de performanță tehnică, având o greutate de numai 1.5 kg.

Desigur, greutatea totala de 120 de kilograme poate că ar trebui să sperie piloții care sunt obișnuiți cu avioane ce depășesc sute de kilograme sau chiar tone, pe care ei zboară în mod obișnuit. Frame-ul avionului și impresia de ansamblu când te sui în avion, nu este una de nesiguranță, fuzelajul pare destul de solid, și cabina pare destul de spațioasă.

Scaunul este prevăzut și cu un sistem de trim. În schimb, centrajul avionului fiind foarte bun și poziția scaunului chiar în mijlocul de greutate, a făcut ca trimul să fie practic neutilizat, deoarece se pare că centrul de greutate este foarte bine calibrat. Panoul de comandă este bine porționat și bine poziționat, în așa fel încât nu te încurcă in momentul zborului.

Aeronava este ideală pentru pasionații de peisaje senzaționale și fotografie.

Avionul se poate achiziționa împreuna cu o remorcă, care are prețul de 2920 Euro, aripile se demontează ușor, împreună cu profundorul, și astfel micul SWAN devine transportabil, ideal pentru a fi agățat în spatele mașinii personale, și pentru a transforma o vacanta într-o aventura senzațională și de aviație. Interesant faptul că avionul va fi certificat sub mai multe organisme de certificare astfel, conform legislației europene ULM cu 126 Kg și MTOW 300kg, celei britanice SSDR-UK  – 120 KG și MTOW 260kg, celei germane LTF-L Ger cu 115 kg si MTOW de 260 kg precum și cele americane sub FAR p103 de 254 livre și MTOW permite pilotarea acestuia cu o licențiere minimă, mult mai ușoară și fără examinare medicală spre exemplu, ceea o face un candidat ideal, fie pentru piloții care sunt la începutul carierei lor în aviație, dar și pentru cei care au terminat o cariera de lunga și de durată în acest domeniu, și încă doresc să petreacă cat mai mult timp alături de pasiunea lor.

Avionul poate zbura la 10.000 de picioare, cu viteza de croazieră de 120 km la oră , V max de 140-145 Km/ H și la aterizare vine cu 45-60 km/h.

Compania Modern Wings aparține domnului Radu Berceanu, fost Ministru al Transporturilor, acesta fiind un pasionat de aviație.

Dl. Radu Berceanu este de asemenea mebriu în juriul TROFEUL INOVAȚIEI în DOMENIUL AERONAUTIC și ASTRONAUTIC lansat în cadrul conferinței PRIA Aviation din 18 august 2017. 

Aircraft Owners and Pilot Association Of Romania este partener de tradiție al conferințelor PRIA Aviation, ediția din acest an va avea loc în 18 august la aeroportul Tuzla, în deschiderea show-ului aviatic Aeromania 2017.

PRIA Aviation este o reuniune importantă a comunității aviatice și a pasionaților de aviație, a mediului academic și de business din România, unde vor fi dezbătute studii de caz, precum și cele mai bune practici și modalități de pentru a depăși cele mai presante provocări de afaceri.

 

back to top